Dr.-Ing. Maria Freese
Group leader “Work Research
& Industry 5.0“
Dr.-Ing. Maria Freese
Chair of Production Systems and Automation
Since May 2023, Maria Freese has been working as a group leader at the Chair of Production Systems and Automation at the Otto von Guericke University in Magdeburg. She obtained her Bachelor in Psychology and master’s degree in Human-Technology-Interaction from the Otto von Guericke University in Magdeburg. From 2013 to 2017, Maria Freese worked as a doctoral candidate at the German Aerospace Center in Braunschweig. After this, she worked as a postdoctoral researcher at Delft University of Technology in the Netherlands (2018 – 2023), except from January to August 2022, when she worked as a researcher at Raccoon Serious Games (commercial serious gaming company) in the Netherlands.
Professional distinctions and memberships
May – July 2024 |
University of Canterbury Visiting Erskine Fellowship at the Human Interface Technology Lab NZ (University of Canterbury, New Zealand) |
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Aug 2023 – ongoing |
Associate Editor, Journal of Simulation and Gaming |
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Jul 2023 |
Best Workshop Award, International Simulation and Gaming Association Conference |
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Dec 2022 – ongoing |
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Jury member, German Simulation and Gaming Award |
Dec 2021 – ongoing |
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Board member, Swiss Austrian German Simulation and Gaming Association |
Jul 2021 – ongoing |
Member, International Simulation and Gaming Association |
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Jun 2021 |
German Simulation and Gaming Award |
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Sep 2016 |
FameGame Competition Winner, Simulation Technology and Training Conference & International Simulation and Gaming Association Conference |
- Decision-making processes and possible influencing factors (such as emotions) in human-human and human-technology interactions
- Development, use and evaluation of applied immersive and serious games for the analysis and design of complex socio-technical systems
- Human-centered design of systems (ergonomics)
Current projects
Gamelab Sachsen-Anhalt – Forschungs- und Entwicklungsplattform für Applied Immersive Games
Duration: 01.01.2024 bis 31.12.2027
Unternehmen in Sachsen-Anhalt stehen vor großen Herausforderungen. Innovationen tragen dazu bei, diese Herausforderungen zu bewältigen, indem sie kreative Lösungen bieten und neue Perspektiven sowie effizientere Ansätze ermöglichen. Applied Immersive Games - zu verstehen als menschzentrierte und nachhaltige Innovationsmethode - sind attraktiv für die Generation Z (Talentakquise), als Werkzeug für lebenslanges Lernen (Industrie 5.0) aller Arbeitnehmenden zu gebrauchen, eine zentrale Grundlage für die Sicherung von implizitem Erfahrungswissen (Fachkräftemangel), im Rahmen zukunftsorientierter Ausbildungen sowie für Qualifizierungen und Weiterbildungsbeteiligungen unabdingbar (Trainingszwecke) sowie ein ideales Instrument für die Sensibilisierung für Cutting-Edge Technologien im Kontext digitaler Lernsysteme.
Projektziel
Ziel ist die Etablierung einer Forschungs- und Entwicklungsplattform für Applied Immersive Games welche es durch die Synergie von Wissenschaft und Wirtschaft, Unternehmen im Land ermöglicht, die Herausforderungen der Arbeitswelt mittels menschzentrierter Innovationen zu adressieren und Lösungsansätze zu erarbeiten. Das Projekt verfolgt dabei die Erforschung eines (integrativen) Baukastenprinzips.
Das Projekt Gamelab Sachsen-Anhalt wird vom Europäischen Fond für regionale Entwicklung (EFRE) im Projektzeitraum von 2024 bis 2027 gefördert.
Other publications
2024
Book chapter
Artificial intelligence meets serious gaming
Freese, Maria; Zürn, Birgit; Arlinghaus, Julia C.
In: GI-Edition. Proceedings / Gesellschaft für Informatik - Bonn : Ges. für Informatik, Bd. P337 (2024), S. 437-438 [Workshop: INFORMATIK 2023, Berlin, 26.-29. September 2023]
Approaching cognitive biases in the circular economy through serious gaming
Behnert, Anna-Kristin; Arlinghaus, Julia C.; Kessler, Melanie; Freese, Maria
In: Human Factors, Business Management and Society - New York, NY : AHFE Open Access ; Salminen, Vesa . - 2024, S. 11-21 - (AHFE international; volume 135) [Konferenz: 15th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics and the Affiliated Conferences, Nice, France, 24-27 July 2024]
Peer-reviewed journal article
Digitale transformation and serious gaming - identifying success factors for smart factories
Freese, Maria; Kessler, Melanie; Arlinghaus, Julia C.; Maaß, Eike
In: Industry 4.0 Science , [Englische Ausgabe] - Berlin, Germany : GITO mbH, Bd. 40 (2024), Heft 5, S. 114-121
Digitale Transformation und Serious Gaming - Erfolgsfaktoren für intelligente Fabriken
Freese, Maria; Kessler, Melanie; Arlinghaus, Julia C.; Maaß, Eike
In: Industry 4.0 Science - Berlin : GITO mbH Verlag für Industrielle Informationstechnik und Organisation, Bd. 40 (2024), Heft 5, S. 114-121
2023
Book chapter
Stop work - serious games as intervention method to enhance safety behavior
Freese, Maria; Vliet, Karen
In: Simulation and gaming for social impact - Cham : Springer International Publishing ; Harteveld, Casper . - 2023, S. 134-148 - ( Lecture notes in computer science; volume 13622) [Konferenz: 53rd International Simulation and Gaming Association Conference, ISAGA 2022, Boston, MA, USA, July 11-14, 2022]
About dinosaurs in laboratories - evaluation of the serious game cards for biosafety
Freese, Maria; Bekebrede, Geertje
In: Simulation and gaming for social impact - Cham : Springer International Publishing ; Harteveld, Casper . - 2023, S. 52-65 - ( Lecture notes in computer science; volume 13622) [Konferenz: 53rd International Simulation and Gaming Association Conference, ISAGA 2022, Boston, MA, USA, July 11-14, 2022]
Peer-reviewed journal article
Empfehlungen zur curricularen Integration von Planspielen in Wirtschafts-Studiengänge
Zürn, Birgit; Trautwein, Friedrich; Freese, Maria
In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung - Wien : ÖGHD, Bd. 18 (2023), S. 167-185
The funnel of game design - an adaptive game design approach for complex systems
Freese, Maria; Lukosch, Heide
In: Simulation & gaming - London [u.a.] : Sage Publ. . - 2023, insges. 19 S.
Selection
- Since 08/24 Evaluation of the effectiveness of an escape room on the topic of “digitalization” (Johanna Kühn)
- Since 04/24 Analysis of the influence of risk preferences on decision-making behavior in the context of production systems using serious games (Anna-Sophie Heinze)
Applied Game Design in winter semester
- Applied Game Design (BS) ( Link zur LV im LSF )