Dr.-Ing. Maria Freese

Research Assistant
Group leader “Work Research
& Industry 5.0“

Dr.-Ing. Maria Freese

Institute for Engineering of Products and Systems (IEPS)
Chair of Production Systems and Automation
Universitätsplatz 2, 39106 Magdeburg, G10-421
Vita

Since May 2023, Maria Freese has been working as a group leader at the Chair of Production Systems and Automation at the Otto von Guericke University in Magdeburg. She obtained her Bachelor in Psychology and master’s degree in Human-Technology-Interaction from the Otto von Guericke University in Magdeburg. From 2013 to 2017, Maria Freese worked as a doctoral candidate at the German Aerospace Center in Braunschweig. After this, she worked as a postdoctoral researcher at Delft University of Technology in the Netherlands (2018 – 2023), except from January to August 2022, when she worked as a researcher at Raccoon Serious Games (commercial serious gaming company) in the Netherlands.

Professional distinctions and memberships

May – July 2024

 
University of Canterbury Visiting Erskine Fellowship at the Human Interface Technology Lab NZ (University of Canterbury, New Zealand)

Aug 2023 – ongoing

 
Associate Editor, Journal of Simulation and Gaming

Jul 2023

 
Best Workshop Award, International Simulation and Gaming Association Conference

Dec 2022 – ongoing 

 

Jury member, German Simulation and Gaming Award

Dec 2021 – ongoing

 

Board member, Swiss Austrian German Simulation and Gaming Association

Jul 2021 – ongoing

 
Member, International Simulation and Gaming Association

Jun 2021

 
German Simulation and Gaming Award

Sep 2016

 
FameGame Competition Winner, Simulation Technology and Training Conference & International Simulation and Gaming Association Conference
Research
  • Decision-making processes and possible influencing factors (such as emotions) in human-human and human-technology interactions
  • Development, use and evaluation of applied immersive and serious games for the analysis and design of complex socio-technical systems
  • Human-centered design of systems (ergonomics)
Projects

Current projects

Gamelab Sachsen-Anhalt – Forschungs- und Entwicklungsplattform für Applied Immersive Games
Duration: 01.01.2024 bis 31.12.2027

Unternehmen in Sachsen-Anhalt stehen vor großen Herausforderungen. Innovationen tragen dazu bei, diese Herausforderungen zu bewältigen, indem sie kreative Lösungen bieten und neue Perspektiven sowie effizientere Ansätze ermöglichen. Applied Immersive Games - zu verstehen als menschzentrierte und nachhaltige Innovationsmethode - sind attraktiv für die Generation Z (Talentakquise), als Werkzeug für lebenslanges Lernen (Industrie 5.0) aller Arbeitnehmenden zu gebrauchen, eine zentrale Grundlage für die Sicherung von implizitem Erfahrungswissen (Fachkräftemangel), im Rahmen zukunftsorientierter Ausbildungen sowie für Qualifizierungen und Weiterbildungsbeteiligungen unabdingbar (Trainingszwecke) sowie ein ideales Instrument für die Sensibilisierung für Cutting-Edge Technologien im Kontext digitaler Lernsysteme.

Projektziel
Ziel ist die Etablierung einer Forschungs- und Entwicklungsplattform für Applied Immersive Games welche es durch die Synergie von Wissenschaft und Wirtschaft, Unternehmen im Land ermöglicht, die Herausforderungen der Arbeitswelt mittels menschzentrierter Innovationen zu adressieren und Lösungsansätze zu erarbeiten. Das Projekt verfolgt dabei die Erforschung eines (integrativen) Baukastenprinzips.

Das Projekt Gamelab Sachsen-Anhalt wird vom Europäischen Fond für regionale Entwicklung (EFRE) im Projektzeitraum von 2024 bis 2027 gefördert.

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Publications

Other publications

0000-0001-8700-6250 

2024

Book chapter

Artificial intelligence meets serious gaming

Freese, Maria; Zürn, Birgit; Arlinghaus, Julia C.

In: GI-Edition. Proceedings / Gesellschaft für Informatik - Bonn : Ges. für Informatik, Bd. P337 (2024), S. 437-438 [Workshop: INFORMATIK 2023, Berlin, 26.-29. September 2023]

Approaching cognitive biases in the circular economy through serious gaming

Behnert, Anna-Kristin; Arlinghaus, Julia C.; Kessler, Melanie; Freese, Maria

In: Human Factors, Business Management and Society - New York, NY : AHFE Open Access ; Salminen, Vesa . - 2024, S. 11-21 - (AHFE international; volume 135) [Konferenz: 15th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics and the Affiliated Conferences, Nice, France, 24-27 July 2024]

Peer-reviewed journal article

Digitale Transformation und Serious Gaming - Erfolgsfaktoren für intelligente Fabriken

Freese, Maria; Kessler, Melanie; Arlinghaus, Julia C.; Maaß, Eike

In: Industry 4.0 Science - Berlin : GITO mbH Verlag für Industrielle Informationstechnik und Organisation, Bd. 40 (2024), Heft 5, S. 114-121

2023

Book chapter

Stop work - serious games as intervention method to enhance safety behavior

Freese, Maria; Vliet, Karen

In: Simulation and gaming for social impact - Cham : Springer International Publishing ; Harteveld, Casper . - 2023, S. 134-148 - ( Lecture notes in computer science; volume 13622) [Konferenz: 53rd International Simulation and Gaming Association Conference, ISAGA 2022, Boston, MA, USA, July 11-14, 2022]

About dinosaurs in laboratories - evaluation of the serious game cards for biosafety

Freese, Maria; Bekebrede, Geertje

In: Simulation and gaming for social impact - Cham : Springer International Publishing ; Harteveld, Casper . - 2023, S. 52-65 - ( Lecture notes in computer science; volume 13622) [Konferenz: 53rd International Simulation and Gaming Association Conference, ISAGA 2022, Boston, MA, USA, July 11-14, 2022]

Peer-reviewed journal article

The funnel of game design - an adaptive game design approach for complex systems

Freese, Maria; Lukosch, Heide

In: Simulation & gaming - London [u.a.] : Sage Publ. . - 2023, insges. 19 S.

Empfehlungen zur curricularen Integration von Planspielen in Wirtschafts-Studiengänge

Zürn, Birgit; Trautwein, Friedrich; Freese, Maria

In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung - Wien : ÖGHD, Bd. 18 (2023), S. 167-185

Student theses

Selection

  • Since 08/24 Evaluation of the effectiveness of an escape room on the topic of “digitalization” (Johanna Kühn)
  • Since 04/24 Analysis of the influence of risk preferences on decision-making behavior in the context of production systems using serious games (Anna-Sophie Heinze)
Courses

Applied Game Design in winter semester 

Last Modification: 04.10.2024 - Contact Person: Webmaster